‘Witte werkster’ in huis aantrekkelijk?
Veel ondernemers hebben het erg druk. Om thuis toch de boel aan kant te houden, wordt er vaak een werkster of oppas ingehuurd. Dit kan zonder al te veel administratieve rompslomp. Waar moet u dan wel op letten?
Speciale regeling voor huispersoneel
In beginsel zou een werkster ofwel bij u in loondienst zijn, ofwel als zelfstandige opereren. Beide opties brengen voor u (en de werkster) veel administratieve verplichtingen met zich mee. Dit is één van de redenen waarom veelvuldig wordt gekozen voor een werkster ‘in het zwart’.
Minder dan vier dagen. Om het inhuren van een ‘witte werkster’ te stimuleren, bestaat er echter sinds enige jaren een fiscale regeling voor vrijgesteld huispersoneel. Deze regeling houdt in dat een particulier die een werkster in dienst heeft voor maximaal drie dagen per week, geen loonbelasting en premies hoeft af te dragen.
Ook voor werkster interessant. Voor de werkster brengt deze regeling ook grote voordelen met zich mee. Zo hoeft zij geen administratie te voeren en worden haar werkzaamheden niet belast met btw. Verder is een inschrijving bij de Kamer van Koophandel ook niet vereist. Zij mag voor meerdere opdrachtgevers werkzaam zijn, maar niet meer dan drie dagen per week per opdrachtgever.
Let op. De werkster moet haar verdiensten opgeven in haar belastingaangifte. We vragen ons wel af hoeveel procent van hen daadwerkelijk de verdiende inkomsten aangeeft.
Voor welke werkzaamheden?
De regeling was oorspronkelijk bedoeld voor het inhuren van een werkster. Echter, later is de regeling verruimd. Nu kan hiervan gebruik worden gemaakt voor allerlei werkzaamheden in en rond het huis, zoals tuinonderhoud, oppassen, het verzorgen van huisdieren en strijken.
Meer dan drie dagen …
Maar wat nu als uw hulp meer dan drie dagen per week voor u werkt? In dat geval kan geen gebruik worden gemaakt van de regeling voor vrijgesteld huispersoneel. Dit betekent dat u een salarisadministratie moet (laten) voeren voor de werkster. Op het loon moet u dan loonbelasting inhouden en die afdragen aan de fiscus.
Goede afspraken maken
Bij dienstverlening aan huis kan er sprake zijn van een arbeidsovereenkomst, waardoor u ook bent gebonden aan de regels voor het wettelijk minimumloon, de vakantietoeslag, doorbetaling bij ziekte, e.d. Meer informatie hierover vindt u op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/dienstverlening-aan-huis
Ook op de zaak inzetten?
Mag dat? Stel nu dat u een zaak of bedrijf aan huis heeft en dat de werkster niet alleen in uw privéwoning werkzaamheden verricht, maar ook op de zaak. Een schoon en opgeruimd kantoor is immers zowel prettig voor u als voor uw medewerkers en maakt een goede indruk op uw klanten.
Maximum. In dat geval moet u echter goed opletten. De regeling voor vrijgesteld huispersoneel kan alleen worden toegepast indien de werkzaamheden die de werkster voor uw onderneming verricht, niet meer dan 10% van haar totale werktijd uitmaken. Is dit meer, dan moet door u op de verdiensten van de werkster loonbelasting en premies volksverzekeringen worden ingehouden. Ook dan zal er een salarisadministratie moeten worden gevoerd.
Wilt u meer informatie over dit onderwerp of wilt u een loonadministratie laten verzorgen? Neem contact met ons op via 0184 – 63 59 22 of vul het contactformulier in.